Informatie

Na binnenkomst mag je direct plaatsnemen in de wachtruimte. Je therapeut komt je daar halen voor je afspraak. Je eerste afspraak bestaat uit een intakegesprek en een lichamelijk onderzoek. Dit duurt ongeveer een half uur.

Je kunt zonder verwijsbriefje naar de fysiotherapeut. Als je zonder verwijzing komt volgt er een screening om te kijken of er een indicatie is voor fysiotherapie. Het kan zijn dat je klacht toch eerst door een huisarts moet worden bekeken. We nemen dan contact op of verwijzen je terug. Als fysiotherapie zinvol lijkt volgt een uitgebreide intake voor aanvullende gegevens, een lichamelijk onderzoek en wordt gekeken waardoor de klacht is ontstaan. Aan de hand van de conclusies uit het gesprek en onderzoek besluiten wij in overleg met je wel of niet te behandelen volgens een met je te bespreken behandelplan en wordt een afspraak voor behandeling gemaakt.

Je kunt natuurlijk ook door een arts of specialist verwezen worden, dan is er geen screening.

Je dient mee te nemen:

  • geldig legitimatiebewijs
  • handdoek
  • evt. een verwijsbrief van de huisarts of specialist
  • eventuele relevante aanvullende medische gegevens (bv: medicijnen)

Wanneer een oefenprogramma voor je wordt opgesteld, verzoeken wij je sportieve kleding, zaalsportschoenen en een handdoek mee te nemen.

Behandelingen aan huis:

Als je arts op de verwijzing aangeeft dat je in je eigen thuissituatie fysiotherapie dient te krijgen, (omdat je bijvoorbeeld niet in staat bent om naar de praktijk te komen) komt de fysiotherapeut bij je thuis om je te behandelen. In overleg met je wordt besloten of en wanneer je in staat bent je behandelingen op het praktijkadres te ontvangen.

Aan het einde van de maand worden de rekeningen verstuurd. Bijna alle verzekeringsmaatschappijen vergoeden de fysiotherapie direct aan ons. Je komt hier alleen voor in aanmerking wanneer je aanvullend verzekerd bent. Mocht jouw verzekeringsmaatschappij niet direct aan ons betalen of ben je niet aanvullend verzekerd, dan ontvang je zelf de rekening per post.

Ben je niet aanvullend verzekerd dan wordt, alleen bij een chronische aandoening, vanaf de 20e behandeling vergoed. Deze chronische aandoening moet voorkomen op de lijst die is vastgesteld door Zorgverzekeraars Nederland.

Fysiotherapie voor een niet chronische aandoening wordt niet vergoed als je niet aanvullend verzekerd bent.

Heb je een aanvullende verzekering, dan vergoeden bijna alle verzekeringen een aantal behandelingen. Hoeveel behandelingen vergoed worden verschilt per verzekering. Om exact te kunnen bepalen op welk aantal behandelingen je recht hebt, raden wij je aan jouw polisvoorwaarden of jouw verzekeringmaatschappij te raadplegen. Kijk voor algemene informatie en een overzicht van aanvullende verzekeringen naar www.fysiotherapievergoeding.nl of www.fysiotherapie.nl

Voor 2024 hebben wij geen contract met zorgverzekeraars Zorg&Zekerheid, Salland/ENO en Caresq (EUCARE, Aevitae, care4life) afgesloten, voor verdere informatie kun je desgewenst contact met ons opnemen.

Onze patiënten zijn zelf verantwoordelijk voor voldoende dekking door hun (aanvullende) verzekering. Bij onvoldoende dekking krijg je een nota en dien je deze zelf te voldoen. In het hoofdstuk tarieven op onze site zie je welke bedragen er in rekening gebracht kunnen worden.

Kwaliteitsnetwerk aspecifieke lage rugklachten

Onze praktijk Fysiotherapie Alkmaar-West heeft zich aangesloten bij het rug-netwerk. Het netwerk is regionaal opgericht en alle aangesloten praktijken hebben dezelfde missie en visie. Het voordeel dat jouw fysio- of oefentherapeut aangesloten is, is dat er altijd gehandeld wordt volgens de laatste ontwikkelingen die verwerkt zijn in een behandelprotocol. De kwaliteit van de aangesloten praktijken wordt hoog gehouden door middel van inhoudelijke scholing en toetsing.

Uitgangspunten van jouw behandeling

Door de rugklachten effectief aan te pakken proberen we onnodig lange ziekteduur en beperkingen in jouw dagelijkse activiteiten te voorkomen. Je staat als patiënt altijd centraal bij de behandeling. Ieder mens is anders, dus de behandeling wordt altijd op maat gemaakt en is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie.

De behandeling bestaat uit:

  1. het verbreden van de kennis over (het ontstaan van) jouw rugklachten zodat je weet hoe je het beste op de klachten kunt reageren en op een goede manier kan handelen
  2. adviezen ten aanzien van jouw dagelijkse bewegingen en begeleiding bij het hervatten van werkzaamheden of sport
  3. een op maat gemaakt trainingsprogramma met persoonlijke doelen uitgezet in de tijd

 

Het is belangrijk dat je zelf actief deelneemt aan de behandeling en de adviezen van de therapeut opvolgt. Alleen op deze wijze kun je sneller genezen. Bewegen is goed voor jouw rug en niet schadelijk!

Voor meer informatie kun je ook terecht op de website www.rug-netwerk.nl

Netwerk Orthopedie is een samenwerkingsverband van de orthopedisch chirurgen van het Medisch Centrum Alkmaar en een aantal eerstelijns nbsp;fysiotherapiepraktijken in de regio Noord Kennemerland, globaal van Castricum tot Schagen.

Kennis en kunde delen

Het netwerk heeft als doelstelling de behandeling van de totale heupprothese, knieprothese en voorste kruisband reconstructie te optimaliseren. De betrokken zorgverleners (huisarts, orthopedisch chirurg en fysiotherapeut) beseffen steeds meer dat een zo goed mogelijk resultaat van de operatie en nabehandeling alleen maar bereikt kan worden als er in een team wordt samengewerkt. Dat betekent goede afspraken, met elkaar overleggen, werken volgens vastgestelde behandelplannen en kennis en kunde delen. Maar ook met elkaar kijken wat er fout gaat en waar het beter kan. Misschien wel het belangrijkste aspect is u goed te informeren over wat jij kunt verwachten. Veel informatie hierover kunt jij al nalezen op deze site.
Ons uiteindelijke doel is er voor te zorgen dat u als patiënt tevreden bent over het resultaat en over de wijze waarop dit resultaat bereikt is. Wij vragen jouw daarom ons te informeren over jouw bevindingen en uw ervaringen met ons te delen. Dit doen we veelal met een aantal vragenlijsten en gestandaardiseerde metingen.

Kernpunten van het samenwerkingsverband

  • Protocolleren fysiotherapeutische zorg in een zorgplan pre- en post operatief volgens laatste wetenschappelijke inzichten
  • Uniforme meetinstrumenten en vragenlijsten
  • Uniforme informatie verstrekking aan patiënten
  • Intensieve samenwerking specialisten en fysiotherapeuten
  • Scholing ter verbetering van de kwaliteit van het netwerk en om deze te waarborgen
  • Uitwisseling van ervaring en kennis
  • Verzamelen meetgegevens met als doel de kwaliteit van het netwerk te meten en te verbeteren

Voor meer informatie verwijs ik jouw naar: http://netwerk-orthopedie.nl/

Deze betalingsvoorwaarden maken onderdeel uit van de behandelingsovereenkomsten tussen jou als patiënt/cliënt en de fysiotherapeut. Deze betalingsvoorwaarden worden voor of bij het sluiten van de behandelingsovereenkomst aan de patiënt/cliënt of zijn wettelijke vertegenwoordiger ter hand gesteld.

Afspraken die niet kunnen worden nagekomen dienen uiterlijk 24 uur voor de behandeling afgezegd te worden. Bij het niet afzeggen of bij afzeggen binnen 24 uur voor de afspraak behoudt de fysiotherapeut zich het recht voor 75% van het tarief van de voorgenomen behandeling in rekening te brengen bij de patiënt (zowel particulier als ziekenfonds verzekerd) wanneer in de gereserveerde tijd geen andere patiënten worden behandeld.

De declaraties van de fysiotherapeut voor honoraria, kosten, vergoedingen en leveringen, dienen binnen dertig dagen na factuurdatum te worden voldaan. Blijft betaling binnen de genoemde termijn uit, dan verkeert de patiënt/cliënt in verzuim met ingang van de eenendertigste dag na factuurdatum.

Indien door de patiënt/cliënt een machtiging is verleend tot bank- of giro-incasso dan wel een ondertekende acceptgirobetalingsopdracht is afgegeven aan de fysiotherapeut, dan wordt hier op of omstreeks de twintigste dag na factuurdatum gebruik van gemaakt. Wordt de betaling niet binnen tien dagen daarna ontvangen, dan verkeert de patiënt/cliënt in verzuim met ingang van de elfde dag nadat tevergeefs gebruik is gemaakt van de bank- of giro-incasso, dan wel van de acceptgirobetalingsopdracht.

Zodra de patiënt/cliënt in verzuim verkeert, is de fysiotherapeut gerechtigd over de verschuldigde hoofdsom of over het restant daarvan de wettelijke rente in rekening te brengen. Telkens wordt na afloop van een jaar het bedrag waarover deze rente wordt berekend, vermeerderd met de over dat jaar verschuldigde rente.

Indien de patiënt/cliënt in verzuim verkeert, is de fysiotherapeut gerechtigd incassomaatregelen te treffen, dan wel derden daarmee te belasten. Alle met de incasso van gedeclareerde bedragen gemoeide kosten (met inbegrip van de buitengerechtelijke incassokosten) komen voor rekening van de patiënt/cliënt. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen minimaal 15% van de hoofdsom of het restant daarvan, vermeerderd met de wettelijke rente, met een minimum van € 20,- alles exclusief omzetbelasting.

Je mag ervan uitgaan dat elke fysiotherapeut zijn of haar vak zo goed mogelijk uitoefent. Heb je desondanks toch klachten over de behandeling of de manier waarop jouw fysiotherapeut met je omgaat, dan is het goed om ons dat te laten weten. Je kunt te allen tijde met een van de maatschapsleden contact opnemen en een gesprek over je klacht aangaan. Bij dit gesprek mag je zelf een bekende meenemen als je dat wilt. Een andere mogelijkheid is om via het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) een bemiddelingsgesprek aan te vragen. Levert dit gesprek niet het gewenste resultaat op, dan kun je eventueel ook contact opnemen met het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) ikg@zorgbelang-noordholland.nl. Relevante telefoonnummers en adressen staan onder aan deze tekst.

Er zijn drie instanties waar men je klacht behandelt. Dit zijn allemaal onafhankelijke instanties. De behandeling van de klacht is kosteloos en alle commissies gaan zeer zorgvuldig en vertrouwelijk met je klacht om.

Klachtencommissie van het KNGF Voor fysiotherapeuten in de vrije praktijk heeft het KNGF een klachtencommissie ingesteld.

De Commissie van Toezicht van het KNGF Om toezicht te kunnen houden op het gedrag van de leden, heeft het KNGF het zogenaamde verenigingstuchtrecht ingesteld. Alle fysiotherapeuten die KNGF-lid zijn en/of ingeschreven zijn in het Centraal Kwaliteitsregister moeten zich houden aan de gedragsregels en beroepsethiek voor fysiotherapeuten. Klachten kunnen worden ingediend bij de Commissie van Toezicht van het KNGF. Voorwaarde is dat de behandeling waarover je klacht gaat niet langer dan tien jaar geleden heeft plaatsgevonden.

Het Regionaal Tuchtcollege van de overheid Fysiotherapeuten vallen onder het Tuchtrecht dat de overheid heeft ingevoerd. Klachten over je behandeling of bejegening door een fysiotherapeut kunnen worden ingediend bij een Regionaal Tuchtcollege. Voorwaarde is dat je klacht gaat over een behandeling of een voorval na 1 december 1997.

Schriftelijk indienen Een klacht moet altijd schriftelijk worden ingediend door jou als patiënt of, wanneer het om een kind gaat, door de ouders/verzorgers. Iemand kan ook namens jou een klacht indienen, als je diegene daartoe gemachtigd hebt. Anonieme klachten kunnen niet in behandeling worden genomen. Omschrijf je klacht zo duidelijk mogelijk en vermeld je eigen naam en adres evenals de naam en het praktijkadres van de fysiotherapeut. Stuur je brief naar de instantie die je klacht het beste kan behandelen.

De verschillende commissies hebben elk andere mogelijkheden om maatregelen te nemen.

Klachtencommissie van het KNGF Het klachtrecht is een laagdrempelige, snelle manier om je klacht aan een onafhankelijke commissie voor te leggen. Het klachtrecht is klagergericht en streeft naar herstel van de relatie tussen klager en fysiotherapeut. Daarnaast is het ook een instrument ter verbetering van de kwaliteit van fysiotherapie. Als de klacht gegrond wordt verklaard, kan de commissie aanbevelingen aan de fysiotherapeut doen om meer klachten te voorkomen. Deze moet op de aanbevelingen reageren maar is niet verplicht om ze op te volgen. De commissie kan geen schadevergoeding toekennen. Vóór de officiële behandeling ontvang je, indien nodig, een vragenformulier om de klacht toe te lichten. In het onderzoek van de commissie wordt als eerste jouw fysiotherapeut om een reactie gevraagd. Ook volgt er een tweede ronde voor beide partijen om te kunnen reageren. Zo nodig wordt aan jou en/of je fysiotherapeut een mondelinge toelichting gevraagd. Vervolgens doet de commissie schriftelijk uitspraak en, bij een gegronde klacht, een aanbeveling aan de fysiotherapeut. Tegen de uitspraak is geen beroep mogelijk.

Verenigingstuchtrecht van het KNGF: Commissie van Toezicht Het verenigingstuchtrecht lijkt op het wettelijk tuchtrecht. De drempel is echter lager, de behandeling is besloten en verloopt in de regel vlot. Bij een gegronde klacht kan aan een fysiotherapeut een maatregel worden opgelegd. Dat kan variëren van een waarschuwing, berisping of schorsing uit (bepaalde rechten van) het lidmaatschap van het KNGF tot ontzetting uit het lidmaatschap van het KNGF en schrapping uit het Centraal Kwaliteitsregister. Daarnaast kan de commissie bepalen dat de zaak gepubliceerd wordt in het verenigingsblad van het KNGF. Daarbij blijf je, als indiener van de klacht, altijd anoniem. De commissie kan de fysiotherapeut niet verbieden om zijn of haar beroep uit te oefenen. Nadat je een klacht hebt ingediend vraagt de commissie de fysiotherapeut om een reactie. Je kunt hierop reageren en de fysiotherapeut kan vervolgens weer op jouw reactie reageren. Daarna volgt de mondelinge behandeling tijdens een zitting. Voor een goed oordeel is de gezamenlijke aanwezigheid van klager en fysiotherapeut belangrijk. De commissie doet schriftelijk een uitspraak. Wanneer de commissie de klacht gegrond verklaart, kan een maatregel worden opgelegd aan de fysiotherapeut. Ben je het oneens met de uitspraak dan kun je in beroep gaan bij de Commissie van Beroep.

Regionaal Tuchtcollege Dit is de formele, openbare weg om een klacht in te dienen. Als een klacht gegrond wordt verklaard, kan de fysiotherapeut op z’n minst worden berispt en in het uiterste geval mag hij zichzelf geen fysiotherapeut meer noemen. Een uitspraak laat over het algemeen enige tijd op zich wachten. Deze procedure is vergelijkbaar met de procedure van het Verenigingstuchtrecht van het KNGF. Het verschil is dat de zittingen in principe openbaar zijn en dat de uitspraak van het Regionaal Tuchtcollege gevolgen kan hebben voor de beroepsuitoefening van de fysiotherapeut, namelijk dat hij zijn titel van fysiotherapeut niet meer mag gebruiken. Voor uitgebreide informatie over de procedure kun je contact opnemen met de Regionale Tuchtcolleges.

Adressen Klachtencommissie van het KNGF: Secretaris Klachtencommissie KNGF Postbus 248 3800 AE Amersfoort Tel. 033 – 467 29 00 (je wordt doorverbonden)

Verenigingstuchtrecht van het KNGF: Commissie van Toezicht Secretaris Commissie van Toezicht KNGF Postbus 248 3800 AE Amersfoort Tel. 033 – 467 29 00 (je wordt doorverbonden)

Regionaal Tuchtcollege:

Regionaal Tuchtcollege Amsterdam (Noord-Holland en Utrecht) Postbus 84500 1080 BN Amsterdam Telefoon: 020 – 3012510